• miri Keller

ירידה במשקל לאחר הלידה

עודכן ב: ינו 16

איך חוזרים למשקל? מה מותר? מה אסור? איך משפיעה ההנקה?


אחד הנושאים החמים והמדוברים לאחר הלידה הוא נושא המשקל.

אתמול התפרסמה עוד כתבה על כדורי הרזיה בה מבטיחים ירידה מהירה במשקל הנעשית באופן טבעי. בכתבה מספרת אישה לאחר לידה שרצתה מאד לרדת במשקל, הובטחה לה ירידה מהירה של 6-8 ק"ג תוך חודש. היא החלה לקחת את הכדוריים הללו עד שהיא הגיעה בעקבותם לאשפוז, וכן משתפות נשים נוספות על הנזקים

החמורים שנגרמו להן בעקבות הכדורים.


בכל נושא הירידה במשקל אין קיצורי דרך ואין כדורי קסם. מדובר בתהליך שלוקח זמן וצריך להיעשות בצורה נכונה ומבוקרת. כמובן שתמיד חשוב להקשיב לגוף שלכן ולנסות לקרוא סימנים ואותות ממנו.


אצל הרבה נשים תקופת ההנקה מלווה בירידה במשקל מבלי לעשות הרבה, ואכן ההנקה עצמה שורפת קלוריות אך הנקה בלבד אינה הפתרון לחזור למשקל של לפני ההיריון וכן רואים גם נשים רבות שדווקא בתקופה זו עולות במשקל. מצד אחד הנקה גורמת לשרפת קלוריות מצד שני נשים בחופשת לידה נמצאות בבית, יושבות רוב היום, פחות פעילות והאוכל נמצא נגיש, זמין ותופעת הנשנושים גוברת בתקופה זו.😋


צריך לזכור שלידה היא שינוי משמעותי לגוף שלנו וצריך לתת לו את הזמן להתאושש ולחזור לעצמו בהדרגה.



אז מה כדאי לעשות?

לשלב בין הנקה, אכילה נכונה ופעילות גופנית. (מאמר מעולה בנושא של פעילות גופנית לאחר הלידה) תקופת ההנקה, בעיקר בשלושה חודשים הראשונים מביאה איתה תחושת רעב מוגברת. התופעה הזו טבעית, הורמון הפרולקטין אשר אחראי לייצור החלב מעלה את תחושת הרעב ומוביל לתאבון מוגבר. לרוב, לאחר 3 חודשים רמתו של ההורמון יורדת וכך מתאזנת תחושת הרעב. אין בעיה שתאכלי וגם בסדר שתאכלי קצת יותר.



בואו נדבר על ההשפעות:


מה משפיע על כמות החלב?

נושא חשוב, שבו דנה גם איריס אלימלך בקורס הדיגיטלי שלה בנושא הנקה.

זהו הגורם העיקרי אשר משפיע על כמות החלב הוא ריקון השד ע"י התינוק או ע"י משאבה.

מבחינה תזונתית לא ידוע על מזונות אשר מגבירים חלב אשר הוכחו מחקרית. כן ניתן להגיד שהתייבשות קיצונית יכולה לפגוע בכמות החלב ומחקרים מראים כי צריכה נמוכה של קלוריות יכולה לגרום לירידה בנפח החלב. מהסיבה האחרונה ההנחיה לצריכה מינימלית של קלוריות בקרב נשים מניקות היא גבוהה יותר מאלו שלא מניקות.


מה משפיע על איכות החלב?

חלב אם הינו חומר מורכב ומכיל רכיבי תזונה רבים שחלקם מושפעים מתזונת האם וחלקם לא.

1- פחמימות: שינוי בתזונת האם בנוגע לפחמימות אינו גורם לשינוי בכמות הלקטוז בחלב האם אשר מהווה את הפחמימה העיקרית.

2- חלבונים: כמות החלבונים בתזונת האם אינה משפיעה על רמות החלבון בחלב האם.

3- שומנים: סך השומן בתפריט האם כמעט ואינו משפיע על כמות השומן בחלב, אך סוג השומן בהחלט מושפע. למשל נשים שצורכות יותר שומן טראנס, יהיה להן יותר מסוג השומן הזה גם בחלב. לכן חשוב לצרוך שומנים בריאים יותר ממקורות טובים.

4- מינרלים: מינרלים בחלב האם אינם מושפעים מהתזונה.

5- ויטמינים: רמות הויטמינים בחלב מושפעות מהתזונה של האם ולכן חשוב לשמור על רמות תקינות של ויטמינים בדם.


לסיכום,

כדאי לשים את הדגש על איכות האוכל והרכב המזון. מומלץ לאכול מסודר עד כמה שאפשר, לאכול בריא, להפחית סוכרים ומאכלים מעובדים ולהעדיף מזונות יותר טבעיים ובכך נרוויח פעמיים, גם שמירה על בריאות הגוף שלנו בתהליך הירידה במשקל לאחר הלידה וגם נעניק לתינוק שלנו חלב אם איכותי.


אני כאן בשבילכן לכל שאלה,

ליעד מלייב,

תזונאית קלינית.