• miri Keller

תוויות מזון - איך בוחרים את המוצר הנכון?!


כמה פעמים קרה לכן שעמדתן בסופר מול מדפים עמוסים מאותו מוצר רק של חברות שונות? ואז עולה השאלה מה לבחור? אם היה רק מוצר אחד לא הייתה התלבטות, למה מסבכים את החיים?

אז איך בוחרים מוצר מזון בצורה נכונה?

כמובן שיש את עניין המחיר שיש לו משקל רב, אין לי ספק בכך, אך אני רוצה לעזור לכן לעשות את הבחירה הנכונה מבחינה תזונתית ובריאותית.


אז קודם כל חשוב לדעת לא להסתמך על הכותרות הגדולות אלא לקרוא את האותיות הקטנות. אם רק משקיעים עוד כמה שניות רואים שהכל רשום לנו על גבי האריזות.



הרבה פעמים אנחנו רואים כותרות על מוצרים "ללא תוספת סוכר" "ללא כולסטרול" "רכיבים טבעיים בלבד" וכד' ואז אנחנו קונים את המוצרים הללו וכמובן מרגישים נהדר עם עצמינו כי אנחנו קונים את המוצרים הבריאים. אבל ברגע שנקרא את תוויות המזון נגלה שהמוצרים האלו לא תמיד כל כך בריאים.


כדי לבחור בריא אנחנו צריכות לקרוא את רשימת הרכיבים של המוצר. ברשימת הרכיבים יופיעו בתחילת הרשימה הרכיבים מהם יש הכי הרבה במוצר, וככל שמתקדמים ברשימה מופיעים רכיבים שיש מהם פחות במוצר.

אביא לפניכן דוגמה לשני מוצרים של ממרח אגוזים: רשימת רכיבים של ממרח א: אגוזי נמר, קשיו, אגוזי לוז, קוקוס, שומשום, וניל טבעי. רשימת רכיבים של ממרח ב: סוכר, שמן צמחי, אגוזי לוז, אבקת חלב כחוש, אבקת קקאו דל שומן, מתחלב, חומרי טעם וריח. מצאו את ההבדלים. מצאתן? לא קשה, נכון? מכאן אפשר להבין שממרח ב מכיל בעיקר סוכר לעומת ממרח א ששם אפילו הסוכר לא מופיע כלל (וכן, הוא מתוק וטעים).


השתדלו לקרוא את רשימת הרכיבים ולא לבחור את המוצרים בהם הרשימה מתחילה עם סוכרים, שמנים, מלח וחומרים מעובדים, חפשו מוצר דומה אך בריא יותר.


אז כפי שראינו, כדי לבחור מוצר בריא לא נרצה שהסוכר יופיע מבין הראשונים ברשימת הרכיבים. אבל מה עושים כשהסוכר מתחבא לו שם בשמות אחרים ואנחנו כלל לא יודעים זאת? כן כן קראתן נכון - לסוכר יש שמות נוספים רבים שיכולים להיכתב ברשימת הרכיבים במקום המילה 'סוכר' ולא תמיד נוכל לזהות אותו כפחות בריא. אז מהיום, נשים יקרות, אתן תדעו לזהות אותו בכל המוצרים כי אני הולכת לשתף אתכן ברשימה ארוכה שהמשמעות של כולה היא- סוכר.


מוכנות?

סוכר = גלוקוז, גלוקוזה, סירופ גלוקוז, סוכרוז, דקסטרוז, דקסטרן, פרוקטוז, גלקטוז, מלטוז, סוכר ענבים, סוכר קוקוס, קרמל, סוכר חום, סירופ מייפל, סילאן, דבש, סירופ חרובים, סירופ אגבה, סוכר קנים, סירופ מאלט, לתת, רכז מיץ, מולאסה, סירופ תירס HFCS, עמילופקטין, מלטודקסטרין, סירופ אורז, סוכר דמררה, מוצקי סירופ תירס.


רשימה לא קצרה הא?


אז לדוגמה רשימת רכיבים המכילה: סוכר, מוצקי חלב, סירופ גלוקוזה, שמנים צמחיים, דקסטרוזה בעצם מכילה 3 סוגי סוכר (!!!!) (לקוח מרשימת רכיבים אמיתית).


עוד נתון מעניין שאלמד אתכן היום על סוכר - כפית סוכר שווה ל-4 גרם. ניתן להסתכל בטבלת הערכים התזונתיים של מוצר בקטגורית הסוכרים, אם למשל נראה מוצר שמופיע בו 24 גרם סוכר זה אומר שאותו מוצר מכיל 6 כפיות סוכר!


קראו את תוויות המזון והעדיפו את המוצרים שמכילים פחות סוכר. אל תתנו לסוכר להתחבא!


אילו שמות נרדפים לסוכר לא הכרתן?לאילו מוצרים בביתך היית רוצה למצוא תחליף?


לקריאת מידע נוסף על תזונת האישה, מתכונים ועוד הרבה מידע חשוב, מוזמנות לבלוג שלי.


אני כאן לכל שאלה,

ליעד מלייב,

תזונאית קלינית.