7 סיבות למה חשוב להשכיב תינוק על הבטן!

עודכן ב: מרץ 13


"מי שיש לו איזה למה שלמענו יחיה - יוכל לשאת כמעט כל איך" (ניטשה)- אחד המשפטים הבולטים בהם השתמש ויקטור פרנקל (נוירולוג ופסיכיאטר יהודי, ומייסד הלוגותרפיה. כתב את "האדם מחפש משמעות" מתוך חוויותיו בשואה).

אז נכון, משפט קצת כבד להתחלה, אבל מרגיש נכון ומתאים כי הרי מה שאנו נתמודד איתו כאן זה לא אחר מאשר… כוח הכובד ;-)


תינוק בא לעולם. לפני רגע (או יותר נכון - כמה שעות) היה עטוף בגבולות הגזרה של רחם אמו, שוחה במי השפיר, סביבה חמימה ועוטפת, אורות וקולות עמומים. סביבה מותאמת בצורה מושלמת להתפתחות מוחו.

ההתפתחות תמשיך עתה בסביבה מאתגרת יותר, אך לשם כך הוא נולד. בסביבה כזו הוא נועד לקום ולהזדקף.

אולם...

מחוץ לרחם יש את כוח הכובד, אין גבולות שניתן לחוש, אין שליטה, יש קולות ואורות שלא תמיד הוא מווסת דיו להכיל.

הוא למעשה נשלט על ידי תגובות ראשוניות (בעבר קראו לכך "רפלקסים"), ודרך בשלות המוח יחד עם ההתנסות שלו במגוון המנחים והמקומות בהם ישהה- השליטה עוברת אליו.

אט אט תוכלנה לראות אותו מתארגן סביב קו אמצע (ראש באמצע, מביא ידיים לקו אמצע), פחות מכווץ ומצליח להרים את ראשו.

ואולי הוא יפגין קושי יחד עם יכולת הרמת הראש, יתנגד או יבכה כל פעם שתשימי אותו על הגחון, אולי יהיה קושי להתארגן עם יתר הדברים, אולי עם קו האמצע.

במיוחד במקרים האלה חשוב להבין למה זה חשוב, כי מודעות היא 50% מהדרך.


נסקור את הסיבות יחד מקרוב :

1. תחושה- כפי שתינוקך חש את כל חלקי גופו ברחם, גם בחוץ הוא יכול להנות מכך, כשאת דפנות הרחם יחליף המשטח עליו הוא שוכב. לכן חשוב לגוון במנחים- גב, צדדים ובטן. תינוק שלא נחשף למגע במקום מסויים- עשוי להירתע מכך בהמשך, המקום רגיש, לא רגיל לכך.

תחושה היא הכנה לתנועה! לכן חישפו את הבטן גם לתחושה שטחית (מגע, עיסוי) וגם לתחושה עמוקה של נשיאת משקל (דרך שכיבה על הבטן).

2. התארכות שרירים קדמיים- נכון התינוק שלכן נולד במנח עוברי, ללא יכולת לפרוס את ידיו ורגליו? הסיבה לכך היא שהשרירים האלה קצרים ומכווצים, על מנת להגן על היצור חסר הישע הזה (גם אנחנו, כהגנה, נגיב אינסטנקטיבית אל סגירה והתכנסות פנימה). כאשר התינוק מונח על הגחון - לאט לאט, במקביל לחיזוק שרירי הגו, תתרחש פתיחה והארכה של השרירים הקדמיים, אלו המכווצים, עד שיגיעו לאורכם האופטימלי.

3. איזון שרירי- היכן שיש מגע בין המשטח לתינוק, שם הוא ידחוף את המשטח, כל תינוק לפי כוחו. תינוק שנמצא הרבה על הגב או בסלקל / טרמפולינה- ידחוף את הגוף שוב ושוב ליישור, שזה ההיפך ממה שנדרש ממנו בשביל לעמוד על שש אח"כ. כשיש לנו תינוק עם מוטיבציה גבוהה לתנועה או טונוס גבוה (בנורמה) - נראה נטייה להקשתה והתקשחות חזקה ליישור. ואנחנו, כמו כל דבר בחיים, שואפים לאיזון. גם וגם.

4. חיזוק חגורת כתפיים וגו- מנח בטן חיוני לחיזוק הגו וחגורת כתפיים! זה מתחיל מהרמת הראש, לאט לאט מרים עוד ועוד, נשען על האמות, עולה עד ליישור מרפקים ונשען על כפות ידיו, מנתק את האגן ועולה לשש. כמובן שזה לא קורה ברגע. דרושים חודשים כדי להגיע לכך! למעשה, סביר להניח שהתינוק שלך יתפתח וישיג את אבני הדרך רק מעצם כך שהוא על הגחון לפרקי זמן הולכים ועולים בהתאם ליכולתו, אפילו בלי כל מיני תרגילים מיוחדים.

למעשה, עם היולדו, התינוק שלך נכנס ל"חדר כושר", כשה"משקולת" שלו היא ראשו. ככל שנכנס בשלב מאוחר יותר- המשקולת הולכת וגדלה (וטוב שכך, כי הוא בעצמו גדל :-)), וכך עשוי להיות לו קשה יותר..

וכמונו- יש תינוקות שאוהבים חדר כושר ויש תינוקות שלא סובלים אותו… אבל חשיבות של שמירה על כושר נהירה לכולנו. ואפשר ורצוי למצוא פעילות גופנית שגם אנחנו נאהב ונתמיד בה. ובעולם שלהם- למצוא את הדרך להחביב עליהם את מנח הבטן, ולהתמיד. זה משתלם :-)

5. מניעת טורטיקוליס- מנח בטן עוזר לתינוק שלך גם להתקדם ולהתפתח עם אבני הדרך, אבל גם להשיג סימטריה ולמנוע היווצרות או החמרת טורטיקוליס/ העדפת צד. למעשה, אם תינוק נולד עם איזושהי נטיה לצד מסויים, אז כשהוא על הגב כוח הכובד יקח אותו שוב ושוב למקום הזה.

6. מניעת השטחה גולגולתית- הגולגולת רכה ומתעצבת בהתאם ללחץ הסטטי המופעל עליה. אם יהיה לחץ סטטי עקבי מאחור או מהצדדים- נראה השטחה במקומות הללו. מנח גחון מאוורר את הלחצים האלו והגיוון במנחים מונע לחץ סטטי ממושך על הגולגולת.

7. התאמה עם התפתחותו בעוד תחומים - התינוק שלך מתפתח בעוד תחומים. גם התחום הרגשי והקוגנטיבי מתפתחים במקביל. מגיע השלב שלתינוק שלך אין מה לחפש על הגב. עולם שלם של עצמאות, ניידות ואפשרות לשלוט על סביבתו מחכה לו שם על הבטן.


לאלו שהצטרפו לאתגר, היום תקבלו את המשימה הכי קשה! מוכנה?

היום אני מבקשת ממך רק להתבונן ולא לעשות כלום. זה דורש ממך לשים את התינוק על הבטן, לפחות פעם אחת.

בכל פעם שאת מניחה את התינוק שלך על הבטן התבונני:

1. דבר ראשון- מה מצב העוררות שלו עוד לפני שאת מניחה אותו? האם הוא עייף, רעב או עצבני? או ערני ונינוח?

2. רגע לפני שאת מניחה אותו- קחי 2 נשימות מלאות. מה שלומך? מה מתרחש אצלך בפנים? את חוששת לחוצה רגועה או סקרנית?

3. על איזה משטח הוא שוכב? רך/ קשה?

4. מה נמצא מלפנים? בשביל מה הוא מרים עכשיו את ראשו?

5. התבונני על המרפקים ביחס לכתפיים- האם הם פרוסים לצדדים? מכווצים לאחור? שלוחים לפנים?

כמה זמן הוא מצליח להיות במנח בטן עד שהוא מראה סימני מצוקה?


את מוזמנת לרשום לעצמך, או בקבוצת ואטסאפ של האתגר, את הדברים. יכול להיות שיפלו לך כמה אסימונים רק מעצם ההתבוננות.

כבר עכשיו אתן יכולות לבחור תובנה אחת מהתצפית שלכן, משהו שהתחדש לכן, ונסו לערוך שם שינוי בהתאם להבנתכן.


"אתגר הבטן", תוכנית ליווי מקצועית (חינמית!) בה תקבלי ליווי מקצועי שלי, פיזיותרפיסטית התפתחותית, לצד קהילת אימהות נפלאה שהולכת ללמוד יחד את כל הדגשים החשובים הנוגעים להתפתחות התינוק.

לפרטים נוספים והצטרפות לאלו שטרם נרשמו



אני כאן לכל שאלה,

מעיין אלון עקיבא,

פיזיותרפיסטית התפתחותית.