top of page
  • תמונת הסופר/תmiri Keller

איך לאתגר את התינוק מבלי ליצור תסכול

איך אנחנו מתחילות אתגר (עם מלוא המוטיבציה) ואיך ממשיכות (האם מתוסכלות, משועממות, או ממשיכות במלוא המרץ והסיפוק?) מה שומר על המחויבות וההתמדה שלנו? וכמובן - מה הופך אתגר לאתגר שמיטיב עמנו וגורם לנו לצמוח ולהתעלות מעל המדרגה הנוכחית?



אתגר זו פסגה שעדיין לא טיפסנו עליה, פינה שטרם חקרנו, הר שמחכה שנכבוש. זה קצת יותר מהמדרגה עליה אנחנו עומדות עכשיו. יש באתגר אמונה בפוטנציאל שטמון בנו כבני אדם, אמונה (מבוססת מחקר!) שיש דבר כזה התפתחות והיא תמיד מכוונת קדימה וכלפי מעלה. יש באתגר מאמץ, ניסיון, רצון ויכולת חדשה שנחשפת. לפעמים גם תסכול ונחישות. טמונים בו *הנאה ומוטיבציה* (פנימית וחיצונית). לא מזיק שתהיה רשת תמיכה של אנשים קרובים (ומספיקה דמות משמעותית אחת) שמשדרים לנו שאנחנו מסוגלים.

מה שהופך את האתגר לכזה שיניב פירות ויוביל לאתגר הבא או למדרגה הבאה, זה היותו בר השגה - כזה שמוביל להצלחה.

אין לזלזל בנקודת הפתיחה - שם הכל מתחיל. לראות את מה שיש, המדרגה הבאה תיבנה על המדרגה הנוכחית.

גם התינוקות שלנו חווים אתגרים יומיומיים בדרך לא כל כך שונה. אפשר לקרוא לזה "אתגר להגיע לכדור תוך 14 יום" (והופ הנה הוא זוחל), "אתגר הזדקפות כנגד כוח הכובד ב10 חודשים כדי לראות את העולם מזוית חדשה ומעניינת" (והופ הנה הוא על שש/ יושב/ עומד).


אז כמה דברים שכדאי לזכור ביחס לאתגר כשמדובר בתינוק שלך:

אתגר הוא טוב, הוא לטובתו, הוא הטריגר שיגלה לו אבן דרך חדשה.

אפשרי התנסויות על ידי סידור סביבה "מאתגרת" בהתאם לגיל - מה הוא מסוגל עכשיו? לאן פניו מועדות? אם הוא בן חודשיים להרים את הראש עדיין יכול להיות אתגר, אבל בשביל לראות אותך מחייכת ושרה מולו בגובה העיניים הוא יסכים לעשות זאת 😍 אם הוא בן 5 חודשים להניח צעצועים מוגבהים על שרפרף/ חבילת חיתולים יכול לעודד אותו לעלות ליישור מרפקים או לעמידת שש כדי להצליח לחקור אותם. אם הוא בן 8 חודשים להניח משחק במרחק הושטה (REACH) ועוד טיפונת עשוי להתחיל לעודד אותו לזחול.

אתגר הוא הדרך להגיע למטרה. המטרה היא חפץ מעניין, רעש מסקרן או קשר עם דמות אנושית. המסע לשם הוא ניסוי וטעייה, למידה (והנה הקשר לפוסט הקודם 😉).

מטרה ברת השגה – תינוק שרק התחיל לזחול יאבד עניין בצעצוע בקצה השני של החדר, כי זה לא בר השגה. אבל גם לא יאותגר ממשחק שמוגש לו ישר לידיים.

(אני כותבת בלשון זכר, אבל ברור לכן שהכוונה לשני המינים)

האמיני בו/ה

אמרי לו/ה שהוא או היא מסוגלים

תסכול ומוטיבציה הולכים יד ביד – אם סף התסכול של תינוקך נמוך, התחילי מאתגרים קלים, הצלחות רבות, ואת שם להכיל את קשת הרגשות שעולים בדרך.

זה גם אתגר להיות אמא.


אני כאן לכל שאלה,

מעיין אלון עקיבא,

פיזיותרפיסטית התפתחותית.

26 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page