top of page
  • תמונת הסופר/תmiri Keller

גמילה מחיתולים עם ימית קרבלניק

עודכן: 24 ביוני 2023

במהלך עבודתי עם פעוטות עם אוטיזם הייתי שותפה לתהליכי גמילה רבים, במסגרות גניות, במסגרת מחקרית ובבתים פרטיים בארץ ובארה"ב.


לאור ניסוני מצרפת לכם מספר טיפים לגבי תהליך הגמילה מחיתולים וכיצד להיערך אליו.

טיפים אלה נכתבו במחשבה על ילדים עם צרכים מיוחדים, אך יכולים להתאים לכל פעוט ומשפחה באופן מותאם.

מדובר בטיפים כלליים, תכנון נכון של התהליך והתאמתו לילד שלכם, לתפקודו, יכולתיו המוטורית והתקשורתיות. כמו כן חשוב שתזהו ותתכננו מראש מהם גורמי המוטביציה של ילדכם שיתרמו להצלחת התהליך- מה מעניין אותו ומלהיב אותו!


חשוב לציין כי סימני מוכנות יכולים להיות אצל פעוטות וילדים בגילאים שונים, יכולות שונות וגם ילדים שעוד אינם מדברים. הבעת שפה מילולית אינה חובה לתהליך גמילה, ילדים מבינים ומתקשרים גם באופנים לא מילוליים. סימנים למוכנות הילד כוללים בין היתר: הילד מודע ומרגיש שמתחיל לעשות צרכים, מראה סימנים של אי נוחות בחיתול, מבין ומבצע רצף פעולות באופן עצמאי ועוד.


עקרונות כלליים לתהליך:

1. גמילה הוא תהליך בו מציבים מטרות לטווח ארוך, אין זה תהליך קצר של מספר ימים. התכוננו נפשית לתהליך מותאם לילדכם כדי לא להתאכזב וחלילה לא להעביר לילדכם תחושה של כישלון.

המוטו הינו: צעדים קטנים יובילו להצלחה- ההתקדמות יציבה גם אם איטית, מראה לנו שאנחנו בדרך הנכונה.


2. ילדים לומדים בתוך רוטינות מוכרות ויומיומיות, המטרה שלנו ליצור רוטינות מוכרות של הליכה לשירותים צעד אחר צעד- אפשר להתחיל מפעם אחת ביום בזמן ובאופן קבוע (לדוגמא: שקמים בבוקר, לפני יציאה מהבית, לפני אמבטיה וכד'), מטרתכם ללמד את הילדים : - להוריד/ולהעלות מכנסיים עצמאית -לשבת לזמן קצר (על פי יכולות ורצונו של הילד) על האסלה/סיר -להוריד את המים של השירותים (זה חשוב להרגיל את הילד לפעולה ולרעשים שמלווים את הורדת המים) -התלבשות ורחיצת ידיים. הקפידו על רוטינה שלמה שכוללת את כל השלבים בליווי שפה מתאימה.


3. השתמשו בגישה חיובית, יצירתית ומהנה סביב התהליך. השתמשו באפקט חיובי והנאה, ילדים לומדים כאשר יש להם מוטיביציה להשתתפות! נסו להצמיד פעילות מהנה לאחר רוטינת השירותים, אל תעצרו את ילדכם באמצע פעילות שנהנה בה מאד כדי לקחת אותו לשירותים. לדוגמא בזמן משחק אהוב או בזמן הטלויזיה שלו. זכרו שאנחנו עדיין בתחילת התהליך. ניתן להגיד "קודם הולכים לשירותים ואז נשחק". כמה רעיונות מהנים להוסיף לרוטינה: לקפוץ או לשיר בדרך לשירותים, לשחק משחק אהוב או לשיר שיר אהוב בזמן שיושב באסלה, להוסיף שיר מצחיק או פרצופים במראה בזמן שטיפת ידיים ועוד רעיונות שאתם יודעים שיליהבו את ילדכם.


4. בתור התחלה - אל תצפו שילדכם יהיה מסוגל לאותת לכם שהוא צריך לשירותים. למדו אתם את המילים לרוטינה, ספרו לילד מה עושים, השתמשו פחות בשאלות (יש לך פיפי? אתה צריך לשירותים?) ויותר בהצהרות ("קודם הולכים לשירותים ואחר כך יוצאים לשחק בחצר" "שמסיימים מורידים מים") וכד'.




מתכוננים להתחיל:

ראשית, נרצה להתחיל על ידי הבנת סדר היום וההרגלים של ילדכם. הכנתו לתהליך.

1. התחילו בתצפית: באיזה שעות ילדיכם אוכל ושותה? מתי החיתול שלו רטוב? בדרך כלל באיזה שעות היציאות שלו? האם ניתן לראות על הגוף שלו סימנים לכך שצריך לעשות בקרוב, קצת לפני ובזמן שעושה צרכים (עצבני יותר, פחות או יותר תנועתי, מבט מסוים, כורע, הולך לצד, מאמץ בפנים וכד'). מידע זה יעזור לכם בתהליך במספר אופנים: ראשית, יעזור לכם לתכנן מתי לתכנן באיזה שעות תתנסו ברוטינות שירותים, תוכלו לזהות סימנים שהילד צריך ללכת בתקווה לפני שעושה תאונה, וקחו אותו בזריזות לשירותים, ויעזור לכם להבין באיזה שעות ביום כדאי לעודד ללכת לשירותים כדי שהילד יחווה הצלחות. זכרו שאנו מעוניינים בכמה שיותר הצלחות בשירותים- ככל שתקלעו בשעות כך לילדכם סיכוי גדול יותר להצליח! הקשר בין ההצלחה של הילד, לחיזוק וההתרגשות שלכם, הם ילמדו אותו ששימוש בשירותים הוא מהנה, חיובי ובשליטתם!

2. ודאו שהשירותים מותאמים ונוחים לתהליך. שיש בהם אווירה נעימה לילדכם, שהילד יושב בנוח, שהשרירים רפויים וללא מאמץ. יציאות מתרחשות כאשר הגוף משוחרר. ודאו כי רגליו נתמכות ולא באוויר, הכינו את הסביבה שתעודד את עצמאות הילד- לדוגמא שרפרף קטן להגיע לשטיפת ידיים, מגבת במקום נגיש וכד'. ישנן משפחות שמעדיפות להשתמש בסיר בחללים שונים בבית, לחלק מהילדים, במיוחד אלה שמתקשים עם שינויים וקצב הלמידה שלהם דורש חזרות רבות- מומלץ להתחיל בשירותים. זה יחסוך לכם ללמד את הילד שלב נוסף, מסלון- לשירותים ומסיר- לאסלה.

3. התחילו להחליף חיתולים בשירותים במידה וזה אפשרי. אם הצואה מוצקה, ניתן להשליכה לאסלה. הראו לילדיכם לאן הפסולת הולכת, בקשו ממנו להוריד מים ולשטוף ידיים לאחר ההחלפה. זה יעזור לו לקשר בין התהליך לבין חדר השירותים.

4. השתמשו בשפה ברורה וקבועה סביב השירותים. (חיתול רטוב/יבש, פיפי/קקי, הולכים לשירותים) וכד'. התאימו את רמת השפה לילדכם. לילדים לא מילוליים הסבירו מה עושים במילה אחת או שתיים.שימו בפיהם את המילים שהייתם רוצים לשמוע מהם!

5. במידה ואתם מרגישים נוח, הדגימו לילדיכם כיצד אתם הולכים לשירותים. במידה ואפשר שאבא יראה לבן ואמא לבת.

6. השתמשו בספרים, וידיאו, סרטונים ומשחק ללמד את ילדכם מזה ללכת לשירותים. ניתן לשים שירים או תוכניות על גמילה, לשחק עם בובות שמחליפים להן חיתול, לוקחים לשירותים, שחקו את הרוטינה במלואה. ישנן ספרים נפלאים בנושא גמילה, גם ספרים תחושתיים. לילדים הרגילים להשתמש וללמוד באמצעות אמצעים חזותיים ניתן לבנוןת להם סיפור חברתי, לצלם אותם בשירותים, לסדר רצף תמונות של הרוטינה. אפשר להשתמש בתחומי עניין של ילדכם כדי ללמדם (גם סמי הכבאי הולך לשירותים) השתמשו באופנים בו ילדכם לומד באופן המיטיבי!


בניית הרגלים וביסוס הרוטינה- לפני הורדת החיתול:

התחילו בשלב זה לאחר שביצעתם תצפית והתחלתם להבין את לוח הזמנים של ילדיכם ויש לכם ידע די ברור של זמנים בהם ישנו סיכוי גבוה שילדיכם יצטרך לשירותים. אם ילדיכם מתנגד ללכת, שמרו על גישה חיובית ואל תיכנסו למאבקי כוחות. השתמשו בבחירה (לדוגמא איך או עם מי הולכים לשירותים), הכנה (עוד 5 דקות אנחנו הולכים ועשו זאת!) שקלו להשאיר בשירותים "סלסלת צעצועים מיוחדים" חומרים שאתם יודעים שיגרמו מוטיביציה גבוהה לילדכם אליהם יש גישה רק כאשר הילד יושב באסלה ולא בזמנים אחרים.


1. עלו בהדרגה לבערך 3-6 טיולים לשירותים ביום, בזמנים בהם ישנו סיכוי גבוה להצלחה של הילד. טיפ: נסו לתת שתייה נוספת בערך כ 15 דקות לפני, זה יגדיל את הסיכויים שאכן תהיה הצלחה!

2. השתמשו בזמנים טבעיים של מעברים על מנת ללכת לשירותים, אל תעצרו פעילות אהובה של ילדיכם כדי ללכת לשירותים!


3. השתמשו במוטיבציה של הילד ללכת לשירותים, ניתן לחזק את ההתנהגות של הליכה לשירותים באמצעות מדבקה, משחק אהוב, פעילות אהובה, חיבוק נשיקה מילה טובה, מה שעובד על ילדיכם! ככל שהחיזוק טבעי יותר, כך יהיה קל יותר להדהות אותו בעתיד.


4. חזקו את ילדיכם על עצם הישיבה גם אם לא הייתה לו הצלחה. הרגילו אותו לאט לשבת לזמנים ארוכים יותר, גם להתחיל מ 15 שניות זה בסדר. נסו לשבת פעם אחת ביום לזמן ארוך יותר בזמנים בהם נוהג לעשות קקי. שימו לב שילדיכם יושב בנוח.


5. הקפידו לסיים את הרוטינה (הורדת מים ושטיפת ידיים) בין אם הייתה או לא הייתה הצלחה. השתמשו באפקט חיובי ושפה חיובית גם אם לא הייתה הצלחה "ננסה שוב אחר כך" "פעם הבאה נעשה בשירותים" וכדומה.


6. עשו את הרוטינה בשירותים במקומות שונים, שירותים ציבוריים, אצל סבא וסבתא ועוד. זכרו שככל שתרגילו את הילד מוקדם יותר לסביבות שונות כך יהיה לו קל יותר להכליל את המיומנות למצבים שונים.

מורידים את החיתול

מהרגע שילדכם מבין את הרעיון ומכיר את הרוטינה ורצף הפעולות הכלולות בללכת לשירותים, ומסוגל לשבת היטב למשך כמה דקות על האסלה/סיר ואפילו אולי כבר חווה מספר הצלחות בשירותים, ניתן להמשיך לשלב הבא.


הנה כמה טיפים:

1. הצטיידו במלאי של תחתונים ומוצרי ניקוי, השאירו אותם במקום נגיש אליכם (ולא לילדכם!) על מנת להקל על תהליך הניקוי. צפו לתאונות רבות, חלקו את זמן העבודה והתפקידים בין המבוגרים המעורבים, היו סבלניים ועקביים.

2. המשיכו להשתמש בזמנים קבועים ורוטיניים יחסית, המותאמים לזמני היציאות של ילדכם. היו גמישים ועשו שינויים במידת הצורך- היו עירניים לכמויות השתייה והאוכל שצורך, והיו עקביים כמה שיותר. הקפידו ללכת לשירותים במעברים בהם חשוב שיפתחו את ההרגל (לדוגמא שקמים בבוקר, לפני שיוצאים מהבית, לפני שהולכים לישון וכד')

3. הוסיפו חיזוקים חיוביים לכל הצלחה של ילדיכם בשירותים- אל תפחדו להגזים. עשו מזה מסיבה וחגיגה. אפשר לעשות ריקוד של שמחה, חיבוקים, שירים, מדבקות, שוקולד, כיף, להתקשר לסבא /סבתא לספר- כל מה שילהיב את ילדיכם.

4. גם אם קרתה תאונה, והילד התחיל ללכת לא בשירותים, נסו להעביר בזריזות את הילד לשירותים אם ניתן.אם לפחות חלק הגיע לאסלה התייחסו לכך כהצלחה! חזקו את הילד- כאילו זו הייתה הצלחה ולא תאונה. ניתן לומר "פעם הבאה נלך לשירותים קצת קודם"

5. היו עניינים סביב תאונות, רגש ניטרלי, לא שמח ולא כועס, הזכירו בשפה ברורה שאנחנו משתמשים בשירותים שצריך. נסו לשלב אותו בתהליך ההחלפה כמה שאפשר (למשל להוריד בגדים רטובים לבד או בסיוע מינמלי, לזרוק את הבגדים המלוכלכים לסל כביסה וכד').

6. הקפידו על בגדים נוחים כמה שיותר, כאלה שקל להוריד ולהעלות בזריזות. במידה ואתם גומלים בקיץ ניתן להסתובב ערומים, אך זכרו שהרוטינה כולה כוללת גם התפשטות והתלבשות ויצטרכו ללמוד לעשות זאת בסופו של דבר. העדיפו טרינג עם גומי רחב מאשר רוכסנים וכפתורים.

7. ברגע שילדיכם מתחיל להשתמש בשירותים היטב, ניתן להתחיל לשאול את הילד אם צריך ללכת לשירותים. במידה ואומר לא, אל תתעקשו, חכו 5 דקות ושאלו שוב. המשיכו לעשות זאת עד שמסמן לכם שצריך או עד שישנה תאונה. זיכרו- ילדים רבים מתקשים לעצור פעילות מהנה בשביל ללכת לשירותים. נסו להציע לילד ללכת לשירותים בזמן מעברים בין פעילויות. המשיכו ללכת בזמנים הקבועים מבלי לשאול "אנחנו הולכים לשירותים לפני שיוצאים לשחק בגינה"

8. במידה ואתם נתקלים בהתנגדות- הציעו בחירה. בחירה היא דרך נהדרת להעלות אצל כל הילדים את המוטיבציה. למשל: באיזה דרך נגיע לשירותים (קפיצות, תחרות ריצה, על הידיים, לבד, עם אבא, עם איזה צעצוע וכד')

9. ברגע שמספר ההצלחות עולה על מספר התאונות, והילד מתחיל לאותת לכם עצמאית שצריך ללכת לשירותים, התחילו להדהות *לאט* את השימוש בחיזוקים.


** כדאי להוריד את החיתולים כאשר אתם מרגישים שכולכם מוכנים להתחייב, הורידו את החיתולים לגמרי, בבית ובחוץ (לא כולל זמני שינה שבהם ניתן להישאר עם חיתול)- אל תחזרו אחורה. להורים רבים קל יותר לעשות את זה במספר ימים רצופים בבית. אני עובדת במודל של 3 ימים אינטנסיביים של הורדת החיתול.


אני כאן לכל שאלה,

ימית קרבלניק,

מומחית להתפתחות הילד ועבודה עם ילדים צעירים עם אוטיזם והוריהם.

703 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page