top of page
  • תמונת הסופר/תmiri Keller

הפרדות שרירי הבטן

עודכן: 24 ביוני 2023

מה זה אומר? איך מזהים ואיך מטפלים?


מה זה אומר?

לרוב זה מתרחש במהלך ההריון כאשר הבטן גדלה ונמתחת. השריר הארוך של הבטן- רקטוס אבדומיניס, מורכב משני ראשי שריר הנמצאים בצד ימין ובצד שמאל של הבטן. את ראשי השריר מחברת רקמת חיבור שנקראת לינאה אלבה (בהריון מתכהה והופכת ללינאה ניגרה). ככל שההריון גדל השרירים מתרחקים ואותה רקמה נמתחת. ההתרחקות היא טבעית והגיונית כי העובר צריך לגדול.


גורמי סיכון שמגדילים את הסיכוי להפרדות בזמן ההריון: - הריון גדול כמו תאומים או לא פרופורציונלי למימדי האם - הרכב גנטי של רקמות חיבור - חולשת שרירי בטן עמוקים כלומר לא מאומנת לפני ובמהלך ההריון - קיצור יתר של שרירי בטן אורכיים כלומר בטן מאומנת מידי זה גם סיכון - הפרדות שקרתה בהריון הקודם ולא טופלה לפני ההריון הנוכחי



אצל מי מתרחשת התופעה?

התופעה הזו מתרחשת ב 80% מההריונות כאשר אצל חלקנו זה יופיע סביב שבוע 28 ואצל חלקנו בשלבים מאוחרים יותר, סביב שבוע 32. יש מחקרים שאומרים כי זה מופיע אצל 100% מההריוניות עד סוף ההריון.


הפרדות שרירי בטן? איך מזהים הפרדות שרירי בטן?

מה עושים במצב כזה?

במהלך ההריון אין מה לעשות נגד, צריך לדעת להתנהל נכון ובמידה וישנה פרמידה כזו, גבעה מחודדת המופיעה כשאת עוברת משכיבה לישיבה, עושה מאמץ, מרימה משא- הביני כי יש לך הפרדות וכי עלייך להמנע ממצבים בהם אותה פרמידה מופיעה (כפי שמופיע בתמונה מטה). תרגול בטן לא נכון הוא לא יעיל ועקב כך ההפרדות רק עלולה להחמיר!

אצל חלק מהנשים ההפרדות תישאר- כלומר מרחק של 2 ס"מ ומעלה בין השרירים בבדיקה, עם נשים אלו נעבוד על חיזוק השרירים ככל שניתן ועבודה נכונה עם הגוף. אצל חלקנו ההפרדות תצטמצם להתרחקות בלבד- כלומר 1-1.5 ס"מ בין ראשי השריר אך דבר זה אינו מפריע מבחינה תפקודית, אסטטית או מהווה בעיה בהריון הבא.

קחו בחשבון שלרקמות לוקח זמן להחלים ולהתאושש- לפחות 4 חודשים ובמידה ואת מניקה עקב עניין הורמונלי רקמות החיבור פגיעות יותר.


טיפים להתנהלות נכונה?

נסי להתנהל נכון יותר כמו קימה דרך הצד, איסוף רצפת אגן ושרירי בטן בבואך להרים משהו. לנשים להן יש הפרדות חמורה אשר מופיע בכל פעולה, גורמת לכאבי גב או החלה בשלב מוקדם בהריון ניתן לתת חגורות תומכות. אני ממליצה לקבל חיזוק ודגשים ממוקדים מאשת מקצוע מתאימה כדי לדעת להתנהל נכון ובכך לגרום לכמה שפחות נזקים במהלך ההריון ובשיקום לאחר הלידה.

מה צריך לעשות אם גילית שיש לך הפרדות לאחר הלידה?

קודם כל קחי נשימה וחכי עד לאחר משכב הלידה, רק אז תבדקי בעצמך או תבדקי ע"י גורם מוסמך ומשם תמשיכי הלאה! בשלב הראשון שהוא שלב משכב לידה- 6-8 שב' לאחר לידה אני ממליצה לנוח, לאכול אוכל מזין, להתחבר לתינוק ולעצמך, לבקש עזרה בכל המטלות הפחות חשובות כמו כביסות ונקיונות ו... לתרגל את רצפת האגן. תני לשרירי הבטן זמן להתאושש מהמתח הרב שהופעל עליהם. תני לרקמות החיבור זמן להחלים. הבטן לא חוזרת לעצמה כל כך מהר וכך גם השרירים. אז בתקופה רגישה זו אל תתחילי עדיין עם כפיפות בטן ואל תייסרי את עצמך על הבטן שלא חזרה לעצמה, קבלי את השינוי באהבה ותבטיחי לעצמך שתתרגלי ברגע המתאים. מה הזמן המתאים את שואלת- בתום משכב הלידה כשהגוף התאושש מחווית הלידה הבלתי נשכחת ניתן להתחיל לתרגל את שרירי הבטן בהדרגה, לא ניגש ישר לתרגול בטן רגיל.

תרגול לדוגמא: - נתחיל בשכיבה על הגב עם כפות הרגליים על המשטח - תרגול איסוף רצפת אגן ואיסוף שרירי בטן בזמן נשיפה- הרחב בטני לא לשאוב בטן פנימה - שאיפה ובנשיפה איסוף של השריר הרחב בטני כלומר איסוף בטן תחתונה כמו מעין חגורה (לא לעצור נשימה ולא למשוך בטן פנימה בחוזקה), לשמור על גו ארוך. ניתן בעזרת הידיים לאחוז בצידי הבטן ולקרב את שרירי הבטן האורכיים למרכז והאחד לשני. - לתרגול נוסיף גלגול של האגן קדימה ולאחור ואח"כ ניתן להרים את האגן למעלה - ניתוק כף רגל מהמשטח תוך שמירה על רצפת אגן אסופה ובטן יציבה - ניתן להמשיך ולתרגל בשכיבה על הצד, עמידת 6, בעמידה- תרגול עדין, תרגול שיווי משקל שגם הוא דורש גיוס שרירי בטן מייצבים

אנחנו רוצות לתרגל תרגול יעיל ושאינו מזיק ועלול לגרום להפרדות להחמיר ולכן בכל פעם שנעלה בדרגת הקושי של התרגול נשים לב לצורת הבטן וליכולת שלנו לשמור עליה ועל רצפת האגן אסופה. במידה והבטן מזדקרת בתרגול ניקח צעד לאחור ונחזור לתרגול הקל יותר. הפרדות שרירי הבטן נסגרת בדרך כלל אך זה לוקח זמן ודורש תרגול נכון ומותאם.



רעות עמיאל לוי,

פיזיותרפיסטית לשיקום רצפת האגן.

1,868 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page