top of page
  • תמונת הסופר/תmiri Keller

מה עושים כשהקטנטנים לא אוהבים מזון מסויים?

עודכן: 5 בנוב׳ 2020

כמה פעמים יצא לכן לשמוע (או לומר בעצמכן) משפטים כגון: "הוא לא אוהב את זה", "ניסיתי לתת לה אבל היא לא רצתה"....?


ממה זה נובע? האם ניתן להשפיע על העדפות הקטנטנים למזונות? ומה כדאי ולא כדאי לעשות כשקטנטנים לא אוהבים מזון מסויים?

טעימות, מעבר למוצקים

מה יכול להשפיע על העדפת טעמים?

מחקרים שנעשו מצאו שכבר בתקופת העוברות מועברים ריחות וטעמים ממזון הנאכל על ידי האם למי השפיר ודבר זה עלול לשמש בסיס להעדפת מזונות אלו אצל הקטנטנים מאוחר יותר כאשר ייחשפו אליהם. השפעה זו על ידי האם ממשיכה גם אצל אימהות מניקות בתקופת ההנקה על ידי מעבר של ריחות וטעמים ממזונות לחלב האם.

בנוסף בתקופה בה אנו חושפים את הקטנטנים למזונות חדשים במידה ואנו מעקמים פרצוף או מרגישים תחושת גועל בזמן חשיפה למזון שאנחנו בעצמנו לא ממש אוהבים סביר מאוד שגם הקטנטן/ת לא יתלהבו מאוד מאותו מזון. הרי ידוע שהם קולטים מאיתנו הכל : )

מדוע פעמים רבות נראה לנו שהקטנטן/ת לא אוהבים מזון חדש? דבר ראשון כי הוא חדש. הנטייה הראשונית של הקטנטן/ת היא לדחות מזון חדש. חשיפה למזונות חדשים דורשת סבלנות. נרצה ליצור אווירה נעימה ולא מלחיצה ולהמשיך לחשוף ולחשוף. דבר שני כי יכול להיות שהקטנטן/ת עדין לא מוכן/ה לאותו מזון. קיימת שונות בין הקטנטנים ברגישות שלהם למרקמים שונים וזה יכול להשפיע על המוכנות שלהם בהתנסות במזון חדש. לכן גם אם נדמה לנו שלא אהבו מזון מסוים ניתן בשלב מאוחר יותר לנסות שוב לתת את אותו מזון. דבר שלישי כי הם באמת לא אוהבים. לכל קטנטן/ת יש העדפות טעם משלו/ה שכפי שציינתי מעלה יש לנו יכולת מסוימת להשפיע עליהם.

האם יש טעמים שמתקבלים יותר בקלות? הורים רבים נתקלים בהעדפה ברורה לטעם המתוק בעת החשיפה למוצקים. טעם מתוק יכול להתקבל כבר בחשיפה הראשונה לעומת טעמים אחרים (מריר, מלוח) שלרב ידרשו מאיתנו מספר רב יותר של חשיפות על להתקבל. הדבר מיוחס להעדפה מולדת שנובעת ככל הנראה מכך שטעם מתוק נקשר עם אנרגיה רבה ולעומת זאת טעם מריר למשל נקשר עם מזונות רעילים.

מה לא לעשות כשהם לא אוהבים מזון מסוים? מומלץ שלא ללחוץ על הילדים לאכול מזון מסוים. לחץ הורי יכול לגרום לחוסר יכולת לווסת את האכילה ולפגוע במנגנון הרעב והשובע. לחץ מסוג זה יכול דווקא להוביל לסרבנות ולהתנגדות של הילדים לאכול את אותו המזון. בנוסף מומלץ שלא להשתמש במזונות מתוקים ועשירים באנרגיה כחיזוק. למשל לא נרצה להבטיח לילדנו קינוח רק אם יסיים את הירקות בארוחה.

מה כן ניתן לעשות? העדפות של מזונות וצריכה שלהם בגיל הילדות קשורים בראש ובראשונה להיכרות של הילד עם המזון. היכרות נכונה, סבלנית ונטולת לחץ היא המומלצת. ככל שיחשפו יותר בבית ובמסגרות החינוכיות למגוון מזונות כך ישפיע הדבר על צריכת המזון שלהם בהווה וגם בעתיד. לכן כדאי לחשוף למזון בריא ומגוון ולעשות זאת ברוגע. בנוסף מודל שלנו כהורים על ידי ישיבה בארוחות משפחתיות כאשר הקטנטנים רואים איך ומה אנחנו אוכלים יכולה בהחלט לסייע ולהעשיר את מגוון המזונות.

על מנת לנהל ארוחה בריאה מומלץ לנו כהורים לדאוג מתי ואיזה מזון יוגש לשולחן כאשר הילדים הם אלה שיהיו אחראים לכמה ומה הם בוחרים ממה שיוגש. אני כאן לכל שאלה,

מאיה צור, דיאטנית תינוקות וילדים.

17 צפיות
bottom of page