top of page
  • תמונת הסופר/תmiri Keller

שתייה והתאפקות - שיקום הגוף

עודכן: 24 ביוני 2023

האם אתן שותות במהלך היום? וכמה פעמים ביום אתן הולכות לשירותים?


כיום כל מה שבגדר נוזל נחשב לשתייה- מים, מיצים ואפילו מרק ולכן אפשר וצריך לחשב את סך הנוזלים שנכנסים לגופנו במהלך היממה. כמובן שישנה עדיפות לשתיית מים אבל גם מיצי פירות טבעיים, חליטות של צמחים לא ממותקים יכולים לעשות עבודה נהדרת במאזן השתייה שלנו.


כמה צריך לשתות ביום?

1.5-2 ליטר ביום לא בתקופת ההריון, ובהריון לפחות 2.3 ליטרים וסה"כ 3 ליטרים כולל נוזלים מהמזון.

בהנקה- ההמלצה היא לשתות 2 ליטרים לפחות.

אם מדובר ביום חם במיוחד והיית בחוץ או לחילופין עשית פעילות גופנית אז יש לצרוך עוד מים בהתאם לפעילות ומשך השהייה בחוץ.


בריחת שתן בהריון, בריחת שתן לאחר לידה, התאפקות במתן שתן

התאפקות במתן שתן- אסור או מותר? כדאי לתרגל או לוותר?

כן- מותר וגם רצוי להתאפק! אבל כמה זמן ולמה?

שלפוחית השתן שלנו היא מיכל אגירה ולמעשה כל הזמן זורם אליה שתן מהכליות אך לא בכל פעם שמגיע שתן אנחנו צריכות להתרוקן- כאן נכנסים כמה מנגנונים לפעולה.

כדי שנוכל להתאפק יש חשיבות לעבודה של שרירי קרקעית האגן (גם אם אנחנו לא מודעות לפעולה שלהם באותו רגע), ישנם מנגנונים הקשורים בשלפוחית השתן עצמה ובסגירה שלה וכמובן המודעות שלנו למלאות השלפוחית והיכולת להתאפק.


בהריון יש קושי רב להתאפק כיוון שלשלפוחית השתן אין כל כך יכולת להתמלא ולהתרחב כיוון שמבחינת מקום היא נדחקת על ידי הרחם הגדלה. לכן בהריון יש קושי להתאפק ויש תכיפות וגם דחיפות במן שתן.

אבל כאשר אנחנו לא בהריון-

מרגע שאנחנו מרגישות דחף ראשוני ללכת לשירותים ולהטיל שתן צריך שתהיה לנו לפחות חצי שעה בה נוכל להתאפק לפני שניגש לשירותים. אנחנו רוצות שתהיה יכולת אגירה של שלפוחית השתן ולא נצטרך לרוץ לשירותים אחרי כל כוס שתייה.


ומה לגבי אלו שמתאפקות 4 ואפילו 5 שעות- אם נחשב היטב כנראה נגלה שהן לא ממש שתו שתייה מספקת ולכן הן "מצליחות" להתאפק כל כך הרבה זמן. באופן כללי אין סיבה להתאפק זמן כל כך ממושך והתנהלות כזו לאורך זמן יכולה לפגוע בשלפוחית עצמה אם היא מגיעה לנפחים מאוד גדולים ללא התרוקנות.


* אם אנחנו שותות כמות נכונה במהלך היום אנחנו אמורות ללכת לשירותים בערך כל שעתיים *


מה קורה בלילה?

האם גם אתן הולכות לשירותים בלילה? האם זה "על הדרך" כי התינוק/ת העירו אתכם או שאתן ממש קמות כי הפיפי מציק? אם אתן קמות בגלל צורך למתן שתן- מתי זה קורה? ממתי זה כך?


אחרי ששאלתן את עצמכן את כל השאלות בואו נעשה סדר בתשובות.


ללכת לשירותים במהלך הלילה זה דבר טבעי ובטווח הגילאים של 30-50 ללכת פעם אחת בלילה נחשב לנורמלי. אם את הולכת בתדירות גבוהה יותר יש לבדוק מדוע ולמה וממתי הרגל זה התחיל.


ההמלצות הבאות יכולות להתאים גם עבור אלו שקמות רק פעם אחת וגם עבור אלו שיותר אבל כמובן שכל מקרה לגופו ויש לבדוק את העניין באופן אישי אצל פיזיותרפיסטית לרצפת אגן שתעזור לסגל הרגלים טובים יותר.

את ההשתנה הלילית ניתן לשפר על ידי תזמון השתייה והקפדה לחלק את השתייה בצורה נכונה על פני היום- יותר שתייה בשעות היום, כמה שפחות בערב ולהפסיק שתיה שעתיים לפני השינה.


שימי לב שישנם משקאות משתנים- משקאות ממיצים טבעיים, משקאות המכילים קפאין למשל. העדיפי שתייה של מים או שתייה ללא קפאין בשעות הערב.


במידה ואת קמה בלילה להאכיל / להניק או לתת מוצץ אל תלכי לשירותים אם את לא באמת צריכה, הרגל כזה של התרוקנות ללא צורך בשעת לילה יכול להשאר איתך גם כשהתינוק/ת כבר לא קמים בלילות.


אם את קמה בלילה ומתרוקנת על כמות שתן קטנה יש לבדוק מדוע ואולי בעזרת כמה טכניקות שמתאימות לך ניתן לדחות את הצורך ולהמשיך לישון.


ולקינוח,

הנה המלצה לשייק מלא בכל טוב- כזה שהוא גם סוג של ארוחה שימלא אותך באנרגיה:

תפוח, בננה, כף קוואקר ללא גלוטן, חופן אוכמניות קפואות, כפית זרעי פשתן וחצי כפי גרגירי צ'ייה, מים קרים, קרח ורבע כוס חלב שקדים.


אם בא לך משהו קליל שיהיה לידך במהלך היום ויגרום לך לשתות, הכיני קנקן עם חליטת לימונית ולואיזה

כך תוכלי לוודא שאת שותה ולא מזייפת :)


אם משהו לא מתנהל כמו שצריך מומלץ לפנות לפיזיותרפיסטית לשיקום קרקעית האגן שתברר איתך באופן אישי את הרגלי ההתרוקנות שלך ותעזור לך להבין מה נכון עבורך!



אני כאן בשבילך לכל שאלה,

רעות עמיאל

פיזיותרפיסטית לשיקום רצפת האגן.

bottom of page