top of page
  • תמונת הסופר/תmiri Keller

אלרגיה למזון בתינוקות וילדים

עודכן: 5 בנוב׳ 2020

אלרגיה למזון הינה תופעה די נפוצה בקרב תינוקות וילדים כאשר ההערכה הינה ששכיחותה בקרב תינוקות וילדים היא 2-8% ואילו השכיחות יורדת עם הגיל ובמבוגרים כבר מדובר על 1-2% מהאוכלוסיה.


למעשה כל מזון יכול לגרום לתגובה אלרגית, אך יש מספר מזונות אלרגנים שגורמים לכ-85% מהאלרגיות למזון בילדים: חלב, ביצים, סויה, חיטה, בוטנים, אגוזים, שומשום ודגים. האלרגיה הנפוצה ביותר בקרב תינוקות וילדים הינה אלרגיה לחלבון חלב פרה.

אלרגיה למזון אצל תינוקות וילדים

קיימים שני סוגים עיקריים של תגובה אלרגית למזון:

1. תגובה מיידית המתווכת על ידי נוגדנים מסוג IgE- במצב זה נראה תסמינים בסמוך לאכילת המזון. התסמינים יכולים להיות פריחה, בצקות, הקאות, שלשולים, שיעול, נזלת ועוד. יש גם תסמינים חמורים יותר העלולים להתרחש בתגובה מסוג זה. 2. תגובה מאוחרת שאינה מתווכת על ידי נוגדנים מסוג IgE - במצב זה התגובה האלרגית יכולה להופיע שעות ואפילו ימים לאחר החשיפה למזון האלרגני. תגובה זו מאפיינת בעיקר אלרגיה לחלב פרה או סויה כאשר התגובה מוגבלת למערכת העיכול בלבד. התסמינים יכולים להיות בחילות, פליטות מרובות, הקאות, שלשולים, דם בצואה, חוסר עליה במשקל, תת ספיגה.

אלרגיה לחלב פרה, לביצים, לסויה או לחיטה לרב תחלוף עד גיל שלוש. לעומת זאת אלרגיה לבוטנים, לאגוזים, לשומשום, לדגים ולפירות ים לרב תישאר לכל החיים.

האם חשיפה מוקדמת למזונות יכולה למנוע אלרגיה? בעבר היה מקובל לחשוב שחשיפה מוקדמת למזונות אלרגנים יכולה להקטין את הסיכוי לאלרגיה. ממחקרים בתקופה אחרונה אנו מבינים שרק בחשיפה מוקדמת לבוטנים ולביצה ניתן אולי להשפיע על הסיכוי לאלרגיה. חשוב לא לחשוף מוקדם מדי, אך בהחלט כדאי לחשוף בשנת החיים הראשונה ולא לדחות את החשיפה מעבר לכך- נוכל להוסיף חמאת בוטנים טבעית לפירות או לתת בכפית וכן לתת ביצה טחונה או בשלב מתקדם יותר ביצה מקושקשת.

מה ניתן לעשות על מנת לזהות אלרגיה? במאמר על טעימות ומזונות משלימים לתינוק דיברתי על כך שכבר בחשיפות הראשוניות למזונות כדאי לשים לב בכל פעם בה נותנים מזון חדש לקטנטנים. מומלץ לחשוף למזון חדש בשעות היום על מנת שבמידה ויש תגובה אלרגית כלשהי נוכל לזהות אותה בהקדם. בנוסף גם אצל הגדולים יותר במידה ואנו חושפים למזון שלא נאכל קודם לכן (או מזון שנאכל פעם אחת בלבד) מומלץ לשים לב האם יש תגובה חריגה כלשהי. מומלץ בחשיפה ראשונית לכל מזון לתת יותר מפעם אחת את המזון בימים סמוכים- לפחות 3 פעמים.

מה ניתן לעשות אם זיהיתי תגובה חריגה? במידה ואנו מזהים תגובה חריגה לאחר חשיפה למזון חדש מומלץ שלא להמשיך לתת אותו עד להתייעצות עם גורם מקצועי מוסמך.



אני כאן לרשותכן לכל שאלה,

מאיה צור,

דיאטנית תינוקות וילדים.

114 צפיות
bottom of page