top of page
  • תמונת הסופר/תmiri Keller

חשק מיני וזוגיות לאחר לידה

עודכן: 5 בנוב׳ 2020

נשים רבות פונות אליי לטיפול באמירה: "החשק המיני שלי פשוט מת, יש לך טיפים לתת לי איך להחיות אותו?"


נשים שהן בתוך תהליכי כניסה להריון, הריון, לידה ואחרי לידה, הנקה, יכולות לחוות היעדר חשק מיני וזה אף יכול להיות עוד יותר קיצוני. הידעתן שההנקה מורידה חשק מיני? ההורמון שאחראי על ייצור חלב האם גורם לירידה בחשק המיני.

חוסר שעות השינה, המשבר שמלווה את הלידה והרחבת המשפחה, העומס במטלות ועוד גם הם בהחלט משפיעים.


כשאישה מאבדת את החשק המיני היא מאבדת חלק מהחיבור שלה לתשוקה לחיים, שחרור, התמסרות והנאה. האובדן הזה הוא אובדן לא פשוט ויש לו השלכות על איכות החיים בכלל. לרב, נשים במצב של חוסר חשק מיני דוחקות את האובדן הזה הצידה ויפנו לטיפול בגלל התסכול של בן הזוג.


מה קורה לחשק המיני לאחר לידה

מתוך הניסיון שלי בטיפול מזה 18 שנה, אני מוצאת שכדי באמת לפתור את חוסר החשק חשוב להבין מה הסיבות לחוסר החשק. טיפים לשיפור החשק יכולים להיות יעילים אך לא בהכרח היות והם כלליים ועשויים לא לתת מענה לגורמים שהביאו לירידה בחשק המיני.


חשוב להתייחס לכל ההיבטים שמתרחשים בחייה של האישה:


היבטים פיזיולוגיים

השינויים שהגוף עבר, האם הגוף מאוזן, האם ישנם כאבים או אי נוחות ועוד.

חשוב שתדעי ש 75% מהנשים סובלות מכאבים בחדירה, תחושות צריבה אחרי ותוך כדי, בשלב כזה או אחר בחייהן. למרות שמדובר בתופעה רחבה, היא יותר מושתקת ממדוברת. חדירה לא אמורה לכאוב. נקודה. אם כואב לך זה לא משהו שאת אמורה לסבול, זה לא אומר שאין אפשרות שזה לא יכאב ויותר מהכל זה וודאי לא אומר שמשהו בך לא בסדר. ישנן סיבות שונות לכאבים בחדירה ויש גם סוגים שונים של כאבים באזור. לכל סוג כאב יש התייחסות ואבחנה אחרת. מה שחשוב הוא שאם את חשה כאבים בחדירה / תחושות צריבה / אי נוחות אחרי, בבקשה תפסיקי לקיים יחסי מין עם חדירה ותגשי לקבל טיפול מתאים. להמשיך לקיים יחסים כשכואב, מחמיר את הבעיה ומרחיק את הפתרון. יותר מהכל חשוב שתדעי שיש לכך פתרון.


היבטים רגשיים

מה מצבה הרגשי של האישה עם מה היא מתמודדת ומה היא חווה בינה לבין עצמה.

מעבר לכאבים הפיזיים שהאישה חווה, העייפות, השינויים בגוף, השינויים ההורמונליים שמובילים לתנודות רגשיות לא פשוטות, נשים רבות משתפות כי הן מקנאות בבעל שיוצא לעבודה ולא ניאלץ להישאר עם התינוק 24/7.

כשאנו נמצאים במצוקה לאורך זמן, אנו הופכים ליותר ויותר מלאי כעס ביקורת ושליליות.

בני זוג שנמצאים במצב כזה בעצם מייצרים מריבות ובונים כעסים דווקא מתוך הצורך להרגיש שרואים אותם, מבינים ואוהבים אותם. יש כמיהה שבן/ת יראו אותי בתוך כל הכאוס הזה שאני חווה.

הדרך שבה רבים בוחרים לבקש להרגיש אהובים במצב של מצוקה היא פעמים רבות דרך כעס וביקורת.

מחקרים מלמדים כי ביקורת היא הגורם מספר אחת לפגיעה בקשר הזוגי


היבטים זוגיים

מה קורה במערכת הזוגית, כמה קרבה/ריחוק יש בקשר, מה קרה לזוג שהייתם?

האושר הגדול, הציפייה ללידה והחיים שאחרי, לרב לא הולכים יחד עם המציאות המאתגרת שבני הזוג פוגשים. העייפות, הכאבים, הפחדים, העומס, אובדן החיים ומי שהיינו לפני ועוד. היחסים הזוגיים שקודם אולי היו שמחים ומענגים, מתרוקנים מתחושות אלו ומתמקדים בניסיון לשרוד את השינוי החדש. זוגות לאחר לידה בעיקר מתארים המון מריבות וכעסים זה על זו יחד עם תחושת ריחוק גדולה מאוד ממה שהם היו לפני, כאינידיבידואלים וכבני זוג.

היבטים מיניים

איזה חיבור היה לאישה בעבר עם מיניות, מה קורה היום במיניות בינה לבין בן זוגה, האם ישנם לחצים או ריחוק או גורמים אחרים שמשפיעים על הסיכוי שלה לפתח חשק מיני?

סקס אחרי לידה יכול להיות מרתיע. יש לא מעט חששות: חשש מכאב, חשש מלהיכנס להריון, חששות סביב תחושת הגוף והשינויים שחלו בו ועוד. לפעמים זה אפילו עשוי להרגיש כמו סוג של “הפעם הראשונה”.


לא משנה איך ילדת אם זה בקיסרי או בלידה ואגינלית, את עדיין חווה ההשפעה של השינויים בעקבות ההריון והלידה אחרי הלידה. אחרי הלידה הפרופיל ההורמונלי משפיע על המיניות שלנו, על הרטיבות הנרתיקית, גמישות הרקמות שם, החשק המיני כמובן ועוד.


רופאים אומנם מדברים על 6 שבועות להחלמה פיזית אך עולה מכך השאלה, כמה זמן לוקח להחלים רגשית מהלידה? על זה כמעט ואין שיח מקצועי.

סקס אחרי הלידה הוא יותר חשוב מהסקס שלפני. אתם עכשיו הורים ולאיכות הקשר הזוגי שלכם יש השפעה מרכזית על הילדים שהבאתם לעולם.


תאמינו או לא מחקרים מדברים על כך שסקס אחרי לידה יכול להיות הרבה יותר טוב מהסקס שלפני על פי דיווחי זוגות. יש לזה גם הסבר פיזיולוגי. משהו בתהליך הלידה, מעיר את האיזור של האגן לטווח רחב יותר של תחושות וגם האורגזמות עוצמתיות יותר. בנות שסבלו לפני הלידה מווסטיבוליטיס או כאבים פעמים רבות אחרי הלידה , הכאבים נעלמים. המפתח הוא לעשות את החזרה באופן נכון כשיש בידינו את כל המידע שצריך.


אחרי שהבנו באמת את התמונה המלאה אנחנו יודעות מה צריך לעשות כדי לשנות את המצב ולפתור את הבעיה באמת.


אני כאן בשבילכן לכל שאלה,

ענת בן דוד,

סקסולוגית מוסמכת.

1,315 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page