top of page
  • תמונת הסופר/תmiri Keller

חרדה בהריון ולאחר לידה

מה זו חרדה? מתי זה קורה? מהם התסמינים ודרכי הטיפול?



קצת על חרדה

חרדה היא תחושה של פחד מפני דבר שאינו מוגדר היטב, או פחד מפני משהו מוגדר שאין סיבה אמיתית ומציאותית לפחד ממנו בצורה קיצונית. בחרדה אחרי לידה בדרך כלל הפחד הוא מפני סיבוכים רפואיים הקשורים באם עצמה (זיהום, אובדן הפוריות, קשיים בהנקה וכד'), מפני קשיים שעשויים להתעורר בטיפול בתינוק (איך לגדל אותו? איך להרגיע אותו? איך להאכיל אותו? איך לא לפגוע בו? ועוד), ומפני קשיים שעלולים להתעורר במערכת הזוגית, החברתית או המשפחתית. כמובן, שכל החששות הללו הם במקומם, ומאפיינים כמעט כל יולדת, בעיקר בלידות הראשונות.


מה ההבדל בין חשש לחרדה?

החששות הופכות לחרדה כאשר הן ממלאות את כל עולמה של האישה, היא לא יכולה לחשוב על דברים אחרים, מתקשה למצוא פתרונות ולחלוק את חששותיה עם אחרים, וכאשר החרדה לא מאפשרת לה לתפקד באופן מספק וגורמת לה למצוקה עזה, יותר ממה שהיה מצופה מחששות נורמטיביים.

החרדה כאמור, עשויה לפגוע בתפקודה של היולדת. לעיתים הפגיעה תהיה רק בעניינים הקשורים ליולדת עצמה- היא תשתדל להימנע מכל דבר שעשוי לעורר עוד את החרדה (כמו מפגשים חברתיים, קיום יחסי מין, יציאה לבילויים, חזרה לעבודה וכדומה). במקרים האחרים החרדה פוגעת ביחסים הזוגיים, או ביכולתה של האם לטפל בתינוקה ואף בילדיה הבוגרים יותר.


מהם התסמינים?

5-6% מהנשים סובלות מחרדה כוללנית (General Anxiety) בכל תקופות החיים. בתקופת ההיריון השיעורים נעים בין 10%-16%. אצל נשים שדיווחו על רמת חרדה גבוהה בהיריון, הופיעו סימני מתח נפשי, דאגנות ותחושת עצבנות, ריכוז ירוד, עוררות גופנית כמו סחרחורות, הזעת יתר, דפיקות לב חזקות או מהירות. נמצא כי שיעורי החרדה בשבועות הראשונים שלאחר הלידה (2-8 שבועות) היו נמוכים מאלה שבתקופת ההיריון. עם זאת, נמצא כי ככל שעובר זמן רב יותר מהלידה ( 14-30 שבועות) ישנה עליה ברמת החרדה.

חרדה מגיעה לעיתים קרובות מלווה בתחושות של דיכאון, ולעיתים יאובחן דיכאון לאחר לידה עם סימפטומים חרדתיים. החרדה עשויה לצוף בצורה של מחשבות חודרניות, סיוטי לילה, התקפי פאניקה וכולי.


מהם הגורמים לחרדה לאחר הלידה?

שילוב של גורמים פיזיולוגיים (נטייה גנטית, הפרעה הורמונאלית ועוד), עם גורמים פסיכולוגיים (כגון תחושת דחק עזה בלידה, קשיים זוגיים או בינאישיים, קשיים פסיכולוגיים קודמים ועוד).

דרכי טיפול

הטיפול היעיל ביותר הוא טיפול המשלב התייחסות לכל הגורמים לחרדה שאחרי הלידה. במישור אחד, ניתן לטפל בחרדה בצורה תרופתית, הן בתרופות נוגדות חרדה, והן בתרופות המווסתות פעילות הורמונלית שאופיינית אצל נשים אחר לידה, ועשויה לחרוג מהטווח הנורמלי במקרים מסוימים. ליווי נפשי-רגשי מומלץ גם הוא על מנת להתמודד עם הגורמים הפסיכולוגיים ועם השלכות החרדה על התפקוד והתחושות היומיומיות.



אל תישארי עם זה לבד. יש הרבה מה לעשות בעניין, לא רק למען שלומך ולטובתך, כי אם גם למען טובת הזוגיות שלך, המשפחה שלך והתינוק שעומד להיוולד לך.



32 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page