top of page
  • תמונת הסופר/תmiri Keller

תסמיני דיכאון בהריון

עודכן: 5 בנוב׳ 2020

כמה מילים על דיכאון, מתי הוא מתחיל? ומהן תופעות הלוואי?


4 מתוך 5 נשים חוות לאחר לידה דכדוך, מצב רוח לא טוב שמלווה בשבועות הראשונים לאחר הלידה. הדכדוך הזה עובר בדרך כלל לבד, כחלק מההסתגלות הטבעית של הגוף והנפש לשינויים בעקבות הלידה. אך לעיתים נדרשת התערבות טיפולית קצרה, עזרה בגיוס מקורות תמיכה והכוונת הסביבה לעזרה ותמיכה. אחת מתוך חמש נשים חווה ממש דיכאון לאחר לידה. במקרים אלו מדובר במקבץ תופעות שנמשכות למעלה מחודש ברציפות, ביניהן ניתן להבחין: מצב רוח לא טוב ברוב שעות היום, איבוד יכולת ההנאה והעניין ברוב התחומים, ירידה ניכרת, לא מתוכננת במשקל ובתאבון, קושי ניכר להירדם או לישון, ירידה ניכרת בפעלתנות, או עלייה בה, מחשבות על התאבדות עייפות וחוסר מוטיבציה וכוחות, הרגשה קשה של חוסר ערך עצמי, או אשמה, חוסר יכולת לחשוב, להתרכז ולהחליט החלטות.


למרבה הצער, לדיכאון לאחר לידה יש קשר להרבה סיבוכים פוטנציאליים בעתיד שקשורים בהתפתחות הרגשית והקוגניטיבית של התינוק ובאיכות הקשר הזוגי, ולכן חשוב מאוד לטפל נכון. בתסמיני דיכאון בעוצמה נמוכה עד בינונית ניתן לטפל באמצעות טיפול רגשי וללא תרופות.


מה שמאוד מעניין זה שאצל אחת מתוך חמש נשים, תסמיני הדיכאון, למרות מה שאנחנו נוטות לחשוב, יופיעו עוד בתקופת ההיריון. תסמינים כגון: תחושות עצב, חוסר תקווה וייאוש, מצב רוח ירוד שלא עוזב, פחות הנאה ועניין, נטייה לבכות הרבה, הימנעות ממשפחה או חברים, שינויים משמעותיים בהרגלי אכילה, קשיי הירדמות או שינה, שינוי משמעותי בפעלתנות – ירידה או עליה, מחשבות על דרכי התאבדות, חוסר אנרגיה, חוסר מוטיבציה, ועייפות, תחושות אשמה וחוסר ערך, קושי להתרכז ולקבל החלטות.


מכיוון שחלק מהתסמינים מופיעים בלאו הכי גם בהיריון נורמטיבי, הרבה נשים המתנסות בדיכאון בהיריון אינן מבחינות בכך. אך ניכרת חשיבות גבוהה לזיהוי הדיכאון. נשים החוות תסמיני דיכאון בהריון נמצאות בסיכון גבוה יותר לקשיים חברתיים, קשיים בקשר עם התינוק לאחר הלידה, סיכון להתפתחות הילד, סיכון לקשר הזוגי והשפעה לרעה גם על בן הזוג. על כן, אסור לך להזניח, ומומלץ לפנות לטיפול רגשי, לא רק למען שלומך ולטובתך, כי אם גם למען טובת הזוגיות שלך, המשפחה שלך והתינוק שעומד להיוולד לך.


איך מזהים דיכאון בהריון, סימנים לדיכאון בהריון


טיפול מתאים יכול לזהות את שורש המצוקה ולתת כלים להתמודדות יומיומית. ההחלטה לקבל עזרה מקצועית היא קריטית במידה ואת מזהה אצלך חלק מהסימפוטמים שתוארו. טיפול יעיל יאפשר לך להגיע לשלב ההורות עם חוזק וחוסן נפשי, ועם מסוגלות לתת מענה מלא לצרכים שלך ושל התינוק.


באפשרותך לקבל סיוע מקצועי ראשוני במסגרת הקליניקה החברתית של עלמה בעלות מופחתת של 60 ש"ח.


מחכות להכיר אותך,

צוות עלמה.

30 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page