top of page
  • תמונת הסופר/תmiri Keller

סימפיזיוליזיס וכאבי אגן בהריון

עודכן: 5 בנוב׳ 2020

מהו סימפיזיוליזיס? מהם הסימפטומים? ומה יקרה בזמן הלידה?


סימפיזיוליזיס היא למעשה פתולוגיה ביו-מכאנית של האגן, בה נוצרת אסימטריה וחוסר איזון במפרקי האגן - Diastasis symphysis pubis. מדובר בחולשה של עצמות האגן, הגורמת לתנועתיות בין העצמות ובשל כך לכאבים עזים. סימפיזיוליזיס היא תופעה אשר לרוב מתפרצת ומתגברת בתקופת ההריון ו/או אחרי הלידה, ובכדי להגדיר מצב כסימפיזיוליזיס נדרשת אבחנה רפואית. הסימפיסיס פוביס הוא הסחוס המחבר בין עצמות האגן מלפנים, וביחד עם שני המפרקים הממוקמים בין עצמות האגן לסקרום, הוא ממלא תפקיד חשוב בהחזקת האגן באופן יציב בזמן פעילות יומיומית ותרגול פיזי (כמו יוגה). 

סימפיזיוליזיס, כאבי אגן, כאבים בעצם הזנב, כאבים בגב התחתון, רויטל דהן שבח

רווח של יותר מ-1 ס"מ במפרק נקרא - דיאסטזיס סימפיזיה פוביס-(diastasis symphysis pubis), אולם הכאב יתחיל להיות מורגש כאשר כבר תחל התרחקות העולה על 6-7 מילימטר (לא כל כאב באגן הוא סימפיזיוליזיס, אולם, ניתן לטפל בכל כאב ולהפחית כאבים בעזרת תירגול יוגה מאוזן).

במהלך ההריון מופרש בגוף האישה הורמון הרלקסין, אשר מגמיש את רצועות הגוף והאגן בכדי לאפשר לאגן להתרחב ולהימתח בזמן ההריון ובעיקר בלידה. במקרים בהם התרחבות האגן גדולה מידי ואין איזון בין מפרקי האגן, עלולה האישה לסבול מכאבים בעצם הפוביס ו/או כאבים באגן ובגב, שהם הסימן הבולט ביותר לתופעה הנקראת סימפיזיוליזיס. 


עיקר הכאב נגרם עקב אסימטריה באגן אשר גורמת ללחץ עצבי במצבים של תנועתיות. במצב של סימפיזיוליזיס הכאב יתגבר בעיקר בהליכה, עלייה במדרגות, רכיבה על אופניים,  וגם במעברים ממנחים שונים, למשל מעבר משכיבה לעמידה, או ניסיון להסתובב מצד לצד במיטה. יתכן ותחושת אי נוחות וכאב מתגבר תופיע באזורים נוספים:  במפרק הסאקרו-איליאק, בגב התחתון, בעצם הזנב, באזור הבטן התחתונה, במפשעות, בישבן, וכמו כן עלולה להיות גם הקרנת של כאב לאזור הרגליים

הסימפיזיוליזיס עלול לייצר כאב כבר בתחילת ההריון, והכאב למעשה יתעצם ככל שמשקל ההריון יעלה. במצבים מסויימים התופעה תגרם לראשונה במהלך הלידה ותורגש רק לאחר הלידה. מצב של סימפיזיוליזיס עלול להמשיך גם להריונות הבאים.



הסימפטומים של סימפיזיוליזיס :

  • המאפיין המרכזי הוא קושי בתנועתיות, בעיקר בתנועה א- סימטרית באגן

  • הכאב ישפיע על התפקוד היום יומי של האישה: התרוממות מהמיטה, גריבת גרביים, לבישת מכנסיים, הרמת משאות, שיעול/עיטוש וכו'

  • הכאב מחריף בזמן הליכה, עליה וירידה במדרגות, שינויי תנוחה במיטה, כניסה/יציאה מרכב וישיבה ממושכת

  • הכאב יכול להזכיר כאב שהוא כאב עיצבי, כאב שמקרין לישבן ולרגליים. נשים מדווחות על תחושה של "דקירה" במנחים מסווימים באגן

  • בזמן הליכה מפרקי האגן עלולים עלולים להשמיע "קנאק" 

  • ההליכה של האישה הופכת להיות הליכה "ברווזית"

  • במקרים מסוימים חוסר האיזון באגן עלול ליצור עומס על השלפוחית ותחושה של אי נוחות ודחיפות יתרה מאוד בנטילת שתן.


מה יקרה בזמן הלידה


חשוב להבין כי המפרק הזה, מחזיק גם את ההריון, ולא מאפשר לתינוק לרדת לתעלת הלידה. לכן, לעיתים, נשים הסובלות מסימפיזיוליזיס יסבלו גם מצירים מוקדמים. 

בלידה עצמה יש למפרק הזה חשיבות עצומה בתהליך 'פתיחת האגן', ולכן חשוב שהוא יישאר מאוזן עד כמה שניתן כדי לאפשר לידה "טובה". חוסר איזון של המפרק הקדמי, יכול לגרום לצירים מוקדמים, לצירים לא אפקטיביים, לעכב את התחלת הלידה ולהשפיע על מהלך הלידה.

נשים אשר חוות סימפיזיוליזיס לרוב חוות לידות קלות יותר, מאחר ומפרקי האגן שלהן פתוחים וגמישים.

במצב של לידה עם אפידורל, חשוב לשמור על גופה של היולדת ולא לפתוח באגרסיביות את האגן.


ולסיכום,

חשוב מאוד לא להתעלם מהמצב ולגשת לאבחון וטיפול אצל פיזיותרפיסטית של רצפת האגן.

בנוסף אני ממליצה לך לחזק את גופך, לתרגל יוגה מאזנת בזמן ההריון, ולא להמנע מתנועה אשר מקלה על הכאב, אלא לבחור פעילות פיזית שמתאימה להריון כגון: יוגה בדגש על יציבה נכונה, איינגאר יוגה, ותרגול אצל מורות או מורים מנוסים ומנוסות אשר מוסמכים לעבודה עם נשים בהריון ולאחר לידה.

במאמר הבא " כיצד לעזור לגוף האישה במצב של סימפיזיוליזיס", תוכלי לקבל מידע מפורט על תרגול מותאם ודגשים חשובים.


והנה סרטון מעולה של תרגיל פשוט להקלה על כאבים:




אני כאן לכל שאלה,

מורה ליוגה, המתמחה בעבודה עם נשים בהריון ושיקום לאחר לידה.

 

3,176 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page