top of page
  • תמונת הסופר/תmiri Keller

פעילות גופנית בזמן הריון

עודכן: 5 בנוב׳ 2020

פעילות גופנית בזמן הריון, מותר או אסור?


נתחיל מהסוף - מותר לבצע פעילות גופנית בהריון.

יותר מזה שמותר, היא מומלצת ומועילה. הכל שאלה של סוג, מינון ועוצמת הפעילות.

כמובן, יש דגשים בטיחותיים חשובים להריון, כאשר ישנם מצבים וסיבוכי הריון שבהם - בבחינת היוצא מן הכלל- תתכן המלצה להימנע מפעילות גופנית.


פעילות גופנית בהריון, יוגה במהלך ההריון, רויטל דהן שבח

הדבר החשוב ביותר הוא להיות קשובה לגופך ולפעול בהדרגתיות ובהתאמה לכושר הגופני הבסיסי שלך.

מומלץ להימנע או לפחות להיזהר יתר על המידה מפעילות שעלולה להוביל לחבלת בטן או נפילה (קפיצות, ניתורים, טיפוס) ומפעילות של משחקי ספורט שיש בהם דחיפות, נפילות ומגע גופני משמעותי (משחקי כדור שונים) וספורט אתגרי (סנפלינג, צניחה, צלילה).

תוך כדי הפעילות הגופנית יש לשמור על נשימה נכונה (ולהפסיק אם יש קוצר נשימה), לשים לב לטמפרטורת הגוף (ולהפסיק אם חום הגוף עולה או יורד) ולהקפיד על שתייה מרובה, מנוחה ומתיחות לפני, בין לבין ואחרי התרגילים.


לפעילות גופנית בהריון יש יתרונות רבים, גופניים ונפשיים. פעילות גופנית תקל על ההתמודדות היומיומית עם השינויים שעובר גופך כגון: צמצום בצקות, יציבה נכונה, נשיאת משקל משופרת ויכולת נשימה טובה יותר וכמובן הרגשה כללית טובה יותר בהתמודדות עם השינויים שאת חווה במהלך השלבים השונים של ההריון.

פעילות גופנית תכין אותך ואת גופך לשלבים המתקדמים של ההריון והלידה - מבחינת יציבה ונשיאת משקל, חיזוק שרירים וכושר אירובי. פעילות גופנית אף הוכחה כמסייעת במניעת סיבוכי הריון שונים, הכוללים בין היתר סוכרת, לחץ דם וכן לשמירה על עליית משקל תקינה וסבירה לאורך ההיריון וחזרה למשקל בריא אחרי הלידה.


מול כל אלו ברור כי פעילות גופנית אינה מזיקה לעובר, ואף משפרת את מצבו משום שכאשר האימא בריאה יותר ומרגישה טוב יותר, כך גם מצבו של העובר טוב יותר.

ההמלצה המקובלת היא פעילות גופנית מתונה למשך 20-30 דקות ליום, למשך 3-5 פעמים בשבוע. ואם את בכושר טוב אז להמשיך פעילות עצימה יותר בהתאם לכושר הגופני שלך ולפעילות שעשית טרם ההריון. אין הגבלה מבחינת שלבי ההיריון לביצוע פעילות גופנית, אם כי זה הכי ישים וקל במהלך הטרימסטר השני ויותר קשה בטרימסטר ראשון ושני.

הכלל הוא שהפעילות הגופנית והכושר הגופני שלך טרם ההריון, מכתיבים את מה שמותר לך לעשות בזמן ההיריון. כך, מי שרגילה בפעילות גופנית יכולה להמשיך בה ללא שינוי ובאופן קבוע גם במהלך ההיריון. יחד עם זאת, גם מי שלא הייתה פעילה טרם ההריון, יכולה ומותר לה להתחיל פעילות גופנית הדרגתית, לא מאומצת ומתאימה לכושרה הגופני במהלך ההיריון. בכל מקרה, בין אם את מאומנת או לא, חשוב להקשיב לגופך וכל עוד מרגישה בטוב, ומהלך ההריון הוא תקין - תוכלי להתמיד בפעילות הגופנית. פעילות מומלצות כוללות בין היתר: הליכה, רכיבה על אופניים נייחות, ריצה קלה, שחייה, יוגה ופילאטיס.

חשוב! ישנם מספר מצבים רפואיים וסיבוכי הריון שונים שבהם מומלץ להימנע לחלוטין או לפחות לבצע פעילות גופנית תחת השגחה ומגבלות - בעיקרון כאשר את בהריון בסיכון, יש להימנע או לפחות להתייעץ עם הרופא שלך. שימי לב, זו לא המלצה לשמירת הריון או הפסקת כל פעילות יומיומית אלא רק מפעילות גופנית מסוימת. לעיתים הצורך להימנע מפעילות גופנית יהיה נכון לאורך כל ההריון ולעיתים זה יהיה לפרק זמן מוגבל יותר במהלכו, ויש לשקול כל עניין לגופו עם הרופא/ה שלך.

יוגה מותאמת לנשים בהריון מומלצת, סדנת היוגה של רויטל דהן מותאמת במיוחד לנשים עם סימפיזיוליזיס. את מוזמנת לקרוא בבלוג של רויטל דהן מאמרים נוספים בתחום של יוגה לנשים עם סימפיזיוליזיס.

כאן לרשותכן לכל שאלה,

פרופסור ערן הדר,

מומחה לרפואת האם והעובר.


61 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page