top of page
  • תמונת הסופר/תmiri Keller

רצפת האגן, איפה את?!

עודכן: 5 בנוב׳ 2020

מדברים עליה כל כך הרבה על קרקעית האגן אבל היכן היא נמצאת? איך היא בנויה? מה תפקידה? מה חשוב שאדע? אגלה לכן כמה פרטים עליה- בואו נצלול לקרקעית...


 התפקיד רצפת האגן אצל נשים, בדיקה של רצפת האגן בהריון ואחרי הלידה

אז איפה היא ממוקמת?

זהו אזור נסתר אך חשוב מאוד לתפקוד היומיומי שלנו. קרקעית האגן ממוקמת בחלק הכי תחתון של האגן, מכילה את איברי האגן הקטן- שלפוחית השתן, רחם וחלחולת (רקטום). רצפת האגן מורכבת משכבות של שרירים ורקמות חיבור נוספות. בקרקעית האגן הנשית יש 3 פתחים- פתח הנרתיק, פתח השופכה ופי הטבעת.

למה האזור הזה נועד?

האזור הזה משרת אתנו במהלך כל היום- תפקוד תקין של שרירי רצפת האגן מאפשר לנו להתאפק, להרפות כשצריך ולהטיל שתן וצואה. רצפת האגן מחזיקה את כל אברי האגן הקטן במקומם, ומאפשרת לגופנו להחזיק הריון וכמובן ללדת. עוד משהו שחשוב שתדעו תפקוד תקין של רצפת האגן מאפשר קיום של יחסי מין וגם הנאה מקיום יחסי מין- אלו שני דברים שונים. מעבר לכך שרירי רצפת האגן הם חלק משרירי היציבה שלנו ויש להם קשר הדוק עם שרירי הבטן, הגב והנשימה.


אז מה יכול השתבש במערכת כזו מופלאה? נשיאת היריון למשל גורמת לעומס על קרקעית האגן והלידה אף היא יוצרת מתיחה מאוד גדולה של השרירים והרקמות מסביב. העובדה שהאזור הזה עובר שינויים כל כך גדולים יכול לשבש את תפקודו. סביב גיל ה 50 בתקופת האל ווסת ישנם שינויים הורמונליים המשפיעים אף הם על קרקעית האגן ועל תפקודה התקין. ציינתי את רוב תפקידה של קרקעית האגן אז אתן מבינות כמה דברים יכולים להשתבש בדרך- קושי בהתאפקות, דליפת שתן, קושי בהתרוקנות, כאבים בקיום יחסי מין או שלא נהנים כמו פעם.

אז מה עושים?

אם יש בעיה ספציפית ממנה אתן סובלות, חשוב להתייעץ עם גניקולוג/ית או עם פיזיותרפיסטית לשיקום רצפת אגן. לא חייבים לסבול רק מכיוון שאני בהריון או אחרי לידה, או בגיל שבו כולם מכריזים שהגוף מזדקן- את רוב הבעיות אפשר לפתור או לפחות לשפר את איכות החיים בצורה משמעותית.


אם יש לי עצה חכמה לתת לכן- לכו כולכן להיבדק אצל פיזיותרפיסטית לשיקום רצפת אגן וכך תדעו האם יש צורך בטיפול וחיזוק וגם כיצד לחזק בצורה נכונה.


מה עוד אפשר לעשות? לחזק את שרירי רצפת האגן בדיוק כמו שאתן משקיעות בחיזוק כל קבוצת שרירים אחרת שגלויה לעין, לא להגיד שעכשיו זה כבר לא יעזור- אף פעם לא מאוחר מידי!


הנה כמה תרגילים מעולים לחיזוק רצפת האגן:



כאן לרשותכן לכל שאלה,

רעות עמיאל לוי,

פיזיותרפיסטית לשיקום רצפת האגן.


38 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page